In 2013 ben ik aan de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd op een onderzoek waarin ik een onderwijsstrategie ontwikkeld en geëvalueerd heb die eerstejaarsstudenten levenswetenschappen laat kennismaken met onderzoeksartikelen.
De kern van deze onderwijsstrategie was het mede door mij ontworpen Scientific Argumentation Model (SAM). Dit model geeft de belangrijkste elementen van een onderzoeksartikel weer:
- Motief (waarom is het onderzoek uitgevoerd?)
- Doelstelling (wat willen de auteurs te weten komen?) Hoofdconclusie (wat is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek?)
- Implicatie (wat zijn de consequenties van het onderzoek?)
- Onderbouwingen (alle elementen die gebruikt worden om de hoofdconclusie te onderbouwen)
- Tegenargumenten (beweringen die de hoofdconclusie verzwakken of ondergraven) en verzwakkingen (beweringen die tegenargumenten verzwakken of weerleggen)
SAM kan door studenten gebruikt worden om onderzoeksartikelen te lezen, te evalueren en te schrijven. Bovendien is het model breed toepasbaar: SAM kan niet alleen gebruikt worden binnen de levenswetenschappen maar ook in disciplines waar onderzoeksartikelen op ongeveer dezelfde manier opgebouwd zijn.
Op aanvraag kan ik een workshop geven over hoe SAM binnen het onderwijs ingezet kan worden om studenten te leren hoe ze onderzoeksartikelen moeten lezen, evalueren of schrijven.
Het volledige proefschrift kan gedownload worden via de website van de Rijksuniversiteit Groningen.
Verder ben ik ook geïnterviewd over mijn onderzoek: “Model helpt student wetenschappelijke artikelen doorgronden”.
Belangrijkste gepubliceerde artikelen:
- Van Lacum, E., Ossevoort, M., Buikema, H., & Goedhart, M. (2012). First experiences with reading primary literature by undergraduate life science students. International Journal of Science Education, 34(12), 1795-1821.
- Van Lacum, E. B., Ossevoort, M. A., & Goedhart, M. J. (2014). A teaching strategy with a focus on argumentation to improve undergraduate students’ ability to read research articles. CBE—Life Sciences Education, 13(2), 253-264.
- Van Lacum, E., Koeneman, M., Ossevoort, M., & Goedhart, M. (2016). Scientific Argumentation Model (SAM): A heuristic for reading research articles by science students. In Insights from Research in Science Teaching and Learning (pp. 169-183). Springer, Cham.